بررسی و معرفی انواع بازارهای مالی

معرفی انواع بازارهای مالی

آشنایی و معرفی انواع بازارهای مالی از جمله هدف های نگارش این مقاله می باشد. بازارهای مالی جزو مهم اقتصاد هر کشور، در حوزه جهانی است. بازارهای مالی مکان خرید و فروش های مختلف و جریان دادن به پول می باشد. هر کشوری به اندازه وسعت اقتصادی خود دارای بازارهای مالی است و حداقل یک بازار دارد. در این مقاله به معرفی انواع بازارهای مالی معروف خواهیم پرداخت. با شناخت بازارها با ویژگی های آنها هم آشنا شده و می توانید نقش پررنگ تری در کسب سود ایفا نمایید.

بازار مالی

بازار مالی به محلی برای خرید و فروش گفته می شود. بازارهای مالی سبب جریان یافتن پول سرمایه داران به سمت کسب و کارهای مختلف می شوند. این خرید و فروش ها هم به صورت فیزیکی قابل انجام هستند و هم به صورت مجازی. در این بازارها تمامی کالاها، سهام و دارایی های با ارزش قابل معامله می باشند. اینکه چگونه و چه چیزی بین خریدار و فروشنده جابه‌جا می شود، نوع بازار مالی را تعیین می نماید. به عنوان مثال بازار سهام محل خرید و فروش سهام است. بازارهای مالی در آسان کردن امور اقتصادی و تأمین نقدینگی کسب و کارها، بسیار تأثیرگذار ظاهر می گردند. بازارهای مالی باید دارای شفافیت اطلاعات باشند.

تقویم اقتصادی در  بازار مالی باید تمامی اطلاعات مربوط به خرید و فروش را در اختیار فعالان بازار قرار دهد‌. این اطلاعات باید کاملاً درست و به روز باشند. با اطلاعات نادرست و تاریخ گذشته نمی توان تصمیمات درستی گرفت. تقویم اقتصادی به شما کمک خواهد کرد که از اخبار روز و میزان شاخص های اقتصادی،  به صورت پیش بینی شده و واقعی با خبر شده و سود خوبی ببرید.

معرفی انواع بازارهای مالی

معرفی انواع بازارهای مالی

در این قسمت از مقاله به معرفی انواع بازارهای مالی خواهیم پرداخت. بازارهای مالی در انواع مختلفی در کشورها وجود دارند. کسب سود دلاری در این بازارها با شناخت کافی از آنها امکان پذیر می باشد. انواع بازارهای مالی عبارتند از:

۱– بازار سهام:

این نوع بازار مالی بسیار قدیمی می باشد. در این بازار سهام شرکت ها خرید و فروش می شوند. هدف از انجام این معامله افزایش نقدینگی شرکت می باشد. تقویم اقتصادی در این مورد کاربرد زیادی دارد، خرید سهام سخت نیست ولی اینکه بدانیم کدام سهام در این زمان مناسب خرید است نیاز به تحقیق دارد.

۲– بازار اوراق قرضه:

در این بازار کسب سود دلاری به صورت مستقیم مد نظر نمی باشد، بلکه اوراق قرضه بین خریدار و فروشنده مورد معامله قرار می گیرند. در واقع از اوراق قرضه به عنوان قراردادی بین وام دهنده و گیرنده با شرایط درج شده در آن استفاده می شود. این نوع اوراق بهادار را معمولاً کمپانی های بزرگ صادر می کنند. هدف از انجام این نوع معامله تأمین سرمایه برای انجام پروژه می باشد.

۳– بازار مشتقات:

در این بازار دارایی ها معامله نمی شوند بلکه ارزش دارایی مشتق شده معامله می شود. در این بازار هم کسب سود دلاری در صورتی امکان پذیر خواهد بود که، ارزش دارایی ها بالا رفته و در بازار های دیگر به فروش بروند. مثلاً ارزش دارایی هایی مانند: سهام، ارز دیجیتال، کالا و… مشتق شده و روی قیمت آن معامله می نمایند.

بازار فارکس

۴– بازار تبادل ارزهای خارجی:

بازار فارکس که محل معامله جفت ارزها می باشد، مشهور ترین بازار مالی است. منظور از جفت ارز نسبت دو ارز نسبت به هم می باشد، مثلاً نسبت ارزش دلار به یورو. میزان نقد شوندگی این بازار مالی بسیار بالا می باشد و همچنین حجم معاملات آن نیز زیاد است. بازار فارکس شامل بانک ها، شرکت های سرمایه گذاری و تجاری، کارگزاری ها و… می باشد.

۵– بازار کالاها:

در این بازار دارایی ها و کالاهای فیزیکی معامله می شوند. محصولات کشاورزی، انرژی، سوخت ها، فلزات با ارزش مثل طلا و … در این بازار مورد معامله قرار می گیرند. این بازار را با نام اسپات هم می شناسند.

۶– بازار OTC:

به این نوع بازارها غیر متمرکز می گویند. در واقع معاملات به شکل الکترونیکی انجام می شوند و خریدار و فروشنده به صورت مستقیم با هم معامله می کنند. بعضی سهام پر ریسک و یا کوچک در این بازار مورد معامله قرار می گیرند. این بازار از قوانین کمتری برخوردار است و معاملات خیلی شفافی ندارد. به این بازار فرابورس هم می گویند.

۷– بازار رمز ارزها:

کسب سود دلاری یکی از هدف های این بازارها می باشد. بازار رمز ارزها در صرافی ها شکل می گیرند. در صرافی ها دارایی های دیجیتال مانند کوین ها خرید و فروش می شوند. معامله های اینچنینی زیادی در دنیای امروزه صورت می گیرند. معروف ترین نوع ارزهای دیجیتال که در این بازار مورد معامله قرار می گیرند، بیت کوین ها هستند.

بازار خرید و فروش

معرفی انواع بازارهای مالی از نظر ساختار

بعد از آشنا شدن با بازارهای معروف مالی حالا نوبت به معرفی انواع بازارهای مالی از نظر ساختار سازمانی می باشد. بازارهای مالی به ۴ گروه تقسیم می شوند که عبارتند از:

۱– بازارهای رسمی مانند: بورس اوراق بهادار.

۲– بازارهای مالی خارج از بورس.

۳– بازار مالی سوم با کمیسیون پایین. این بازار به خاطر کمیسیون پایین و کارمزد کمتر، مورد استقبال سازمان ها و موسسات سرمایه گذاری قرار گرفته است.

۴– بازار مالی چهارم بدون کارمزد. در این بازار بیشتر معاملات عمده و بلوکی هستند. در این بازار شرکت ها بدون واسطه گری کارگزار به معامله می پردازند. در این نوع معاملات هیچ کارمزدی پرداخت نمی شود.

 

معرفی انواع بازارهای مالی بر طبق زمان واگذاری

اکنون به معرفی انواع بازارهای مالی بر طبق زمان واگذاری خواهیم پرداخت. این بازارها به دو نوع آتی و نقدی تقسیم خواهند شد.

۱– بازار آتی:

بازار آتی مربوط به عقد قرارداد می باشد. در این بازار بین خریدار و فروشنده قراردادی منعقد می شود که، در تاریخی مشخص مقداری کالا معامله کنند‌. در واقع معامله در آینده انجام خواهد شد ولی توافق ها در زمان حال. این فرم معاملات مانند سفارش لباس به خیاطی است.

۲– بازار نقدی:

این بازار زمینه ساز کسب سود دلاری می باشد. اوراق بهادار، ارزها و کالاهای مختلف به صورت کاملاً نقدی و فوری در این بازار خرید و فروش می شوند. به این بازار نقطه ای هم می گویند. تمام معاملات در زمان حال انجام می شوند.

وقتی زمان واگذاری به آینده موکول شود باید حتماً در قرارداد ذکر شود که قیمت تغییر نکند، وگرنه با وجود این نوع معامله قیمت اجناس بالا خواهد رفت. در بازار نقدی این عوامل تاثیرگذار روی قیمت محصولات بی تاثیر هستند، چون زمان نمی گذرد و مبلغ همان لحظه پرداخت می شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم با معرفی انواع بازارهای مالی به اطلاعات شما اضافه کنیم. بازارهای مالی در تعیین اقتصاد کشور نقش خیلی مهمی ایفا می کنند. معامله در این بازارها باید طبق قوانین آنها انجام شود. بیشترین معاملات معمولاً مربوط به تبادل ارزهای مختلف می باشد. بازار سهام که در خرید و فروش سهام بیشتر شرکت ها تاثیر دارد، بسیار معروف و پر رونق است. هدف از حضور و انجام معاملات در این بازارهای مالی کسب سود دلاری و تأمین سرمایه می باشد. اگر تصمیم دارید در هر کدام از این بازارها شروع به فعالیت کنید باید، قبل از هر کاری سطح اطلاعات خود را از آن بازار بالا ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *