انتخاب نام دامنه؛ ۴ توصیه ۱۰۰% کاربردی

 

انتخاب نام دامنه اولین قدم شما در ساخت وب سایت شما است. از طریق نام دامنه است که کاربران در اینترنت شما را از طریق آن پیدا می‌کنند و به سایت شما باز می‌گردند.

وقتی صحبت از ساخت وب سایت شما می‌شود، انتخاب نام دامنه یکی از مهم ترین تصمیماتی است که می‌گیرید زیرا بر نحوه بازاریابی سایت تأثیر می‌گذارد و بر احساس بازدیدکنندگان سایت در مورد برند شما تأثیر می‌گذارد. ما در این مقاله شما را در انتخاب نام دامنه یاری خواهیم کرد.

تاثیر انتخاب نام دامنه در برندینگ شما + مثال

نام دامنه آدرس وب سایت شما است. انتخاب نام و ثبت دامنه یکی از بزرگترین تصمیماتی است که شما به عنوان مالک وب سایت می‌گیرید. اگر نام ضعیف انتخاب کنید، می‌تواند بر شهرت برند شما تأثیر منفی بگذارد.

نام دامنه شما می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر حضور شما در وب داشته باشد. این اغلب یکی از اولین نقاط تماس یک کسب و کار با کاربرانش است. به همین دلیل بسیار مهم است که نام دامنه ای را انتخاب کنید که نه تنها نشان دهنده هویت کسب و کار شما باشد، بلکه به ایجاد یک برند بلند مدت نیز کمک کند.

نام دامنه شما یک جنبه حیاتی از وب سایت و برند کلی شما است. بنابراین نیاز به تفکر و تأمل جدی دارد. نام دامنه شما می‌تواند به طور قابل توجهی به شما در تلاش های بازاریابی و برندسازی کمک کند چرا که انتخاب نام دامنه می‌تواند یکی از مهم ترین مراحل در ایجاد برند یا کسب و کار شما باشد.

همچنین نام دامنه شما اغلب یکی از اولین مواردی است که دیگران می‌بینند و می‌توانند بر برداشت آنها از وب سایت و برند شما تأثیر بگذارند. یک نام دامنه با دقت انتخاب شده ممکن است علاقه کاربر را افزایش دهد و ترافیک وب را افزایش دهد،

نام دامنه شما عملکرد بسیار کاربردی دارد، اما بسیار بیشتر از این است. در بسیاری از موارد، دامنه شما تقریباً به اندازه لوگو و نام تجاری شما مهم است.

چند توصیه جذاب و کاربردی در انتخاب نام دامنه

۱- پسوند نام دامنه مناسب را انتخاب کنید

پسوندهایی مانند .com یا .net در انتهای آدرس های وب هستند. اینها می‌توانند کاربردهای خاصی داشته باشند، بنابراین مطمئن شوید که پسوند انتخاب شده برای کسب و کار شما مناسب است. پسوند دامنه .com بسیار محبوب است، اما بدست آوردن یک نام دامنه کوتاه و به یاد ماندنی .com می‌تواند دشوار باشد زیرا این پسوند مدت زیادی است که وجود داشته است.

مجموعه ای از دامنه های سطح بالای عمومی ‌جدید – مانند دامنه های .co، .io، .xyz و .ai یا .me – فرصتی عالی برای ثبت نام های کوتاه و بسیار مرتبط ارائه می‌دهد. و در اینجا چند پسوند برتر دیگر و نحوه استفاده از آنها وجود دارد:

  • .co: مخفف شرکت، تجارت و جامعه.
  • .info : سایت های اطلاع رسانی.
  • .net : شبکه، سایت های زیرساخت اینترنتی.
  • .org : سازمان های غیر تجاری و غیر انتفاعی.
  • .biz: استفاده تجاری یا تجاری، مانند سایت‌های تجارت الکترونیک.

نکته حرفه ای: شما نیازی به ساخت یک وب سایت برای هر دامنه ندارید. فقط دامنه های اضافی را به وب سایت اصلی خود فوروارد کنید.

امروزه سایر TLD های محبوب مانند xyz، .shop، .club، .online، .art، .inc، و حتی .party به طور فزاینده ای رایج می‌شوند. TLD هایی مانند .marketing و .technology به شما این امکان را می‌دهند که سایت‌هایی مرتبط با صنعت خود را دنبال کنید. استفاده از ccTLD (کدهای کشور) نیز یک گزینه بسیار محبوب است.

۲- مطمئن شوید که دامنه شما تلفظ و املای آن آسان است

احتمالاً می‌خواهید نام دامنه شما اصیل و به یاد ماندنی باشد. با این حال، تازگی همیشه چیز خوبی نیست. اگر املای یک کلمه معمولی را برای دریافت پسوند com (یا به سادگی زیبا بودن) تغییر دهید، ممکن است مخاطبان خود را گیج کنید.

با توجه به این که تبلیغات دهان به دهان قدرتمند است، اما تنها زمانی کارایی دارد که مردم بتوانند دامنه شما را تلفظ کنند. همچنین تلفظ ساده و آسان به خاطر سپردن نام دامنه را آسان‌تر می‌کند و شانس بازدید از سایت و ارسال آن به شبکه‌ها را افزایش می‌دهد.

در سال‌های اخیر، کسب‌وکارهای زیادی ترکیب‌های 4 حرفی از نام دامنه‌هایی را انتخاب کرده اند که به راحتی قابل تلفظ هستند. علاوه بر خاطره انگیز بودن فوق العاده، این به دلیل توانایی دامنه‌ها برای حفظ ارزش پس از فروش نیز می‌باشد. یعنی اگر کسب و کار شکست بخورد، این قبیل دامنه‌ها همچنان می‌توانند فروخته شوند. یکی از الگوهای 4 حرفی بسیار محبوب   Snap و Meta است.

۳- کلمات کلیدی هدفمند را ترکیب کنید

کلمات کلیدی فقط برای محتوا نیستند. موتورهای جستجو از نام دامنه شما برای درک موضوع سایت شما و کمک به تعیین رتبه بندی جستجو استفاده می‌کنند. بنابراین، درج کلمات کلیدی در صورت امکان ضروری است.

کلمات کلیدی که برای نام دامنه خود انتخاب می‌کنید باید با وب سایت شما مرتبط بوده و مخاطبان شما را هدف قرار دهند. اگر در فکر کردن به ایده های خوب مشکل دارید، می‌توانید Google Keyword Planner را امتحان کنید:

این ابزار رایگان به شما امکان می‌دهد کلمات کلیدی را بر اساس حجم جستجو و سایر عوامل کشف کنید تا عباراتی را که مردم واقعاً استفاده می‌کنند، شناسایی کنید. با این حال، یک نام دامنه فضای زیادی را برای کار با آن ارائه نمی‌دهد، بنابراین شما فقط می‌خواهید کلمات کلیدی را زمانی که به طور طبیعی با آنها مطابقت دارند، ترکیب کنید.

۴- از خط فاصله و حروف دوتایی خودداری کنید

استفاده از خط تیره ممکن است روشی خلاقانه برای به دست آوردن نام دامنه مورد نظر شما باشد و مسلماً هنوز در برخی از کشورهای اروپایی محبوب است (www.deutsche-bank.com). متأسفانه، بیان شفاهی آنها سخت است (خودتان را تصور کنید که با صدای بلند «خط تیره» یا «خط فاصله» می‌گویید). آنها همچنین تایپ دامنه را دشوارتر می‌کنند. اعداد و خط تیره اغلب اشتباه فهمیده می‌شوند. این می‌تواند از همان ابتدا یک تجربه کاربری ضعیف (UX) ایجاد کند و کاربر را ناامید کند. حتی بدتر از آن، آنها ممکن است به طور کامل تسلیم شوند و در نهایت در وب سایت شخص دیگری قرار بگیرند.

بهتر است از هر چیزی که حرف نیست اجتناب کنید. این شامل جایگزینی حروف با اعداد است که اشتباه تایپ کردن نام را برای افراد بسیار آسان می‌کند.

همین امر در مورد حروف دوتایی نیز صدق می‌کند. خواندن حروف دوتایی سخت است و حتی تایپ صحیح آن سخت تر است. اگر اشتباهات اغلب به اندازه کافی اتفاق بیفتند، ممکن است در نهایت با شخصی اشتباه تایپی و سرقت ترافیک شما مواجه شوید.

بیشتر بخوانید: هاست دانلود چیست

نتیجه گیری

نحوه انتخاب یک نام دامنه مشابه با نحوه انتخاب نام شرکت است و نیاز به تفکر و توجه زیادی دارد. نام دامنه شما هویت شما در وب است. شما می‌خواهید مطمئن شوید که نام دامنه ای را انتخاب می‌کنید که نه تنها مناسب با کسب و کار شما مناسب است، بلکه پیدا کردن و تبلیغ آن نیز آسان است.

برای انتخاب نام دامنه خوب و کارآمد پارامترهای زیر را باید در نظر داشت :

کوتاه باشد. به راحتی تایپ شود. از کلمات کلیدی استفاده کند. منطقه خود را هدف قرار دهد. از اعداد و خط فاصله استفاده نشده باشد. خاطره انگیز باشد در مورد آن تحقیق شده باشد. پسوند نام دامنه مناسب داشته باشد.

برای انتخاب نام دامنه مناسب کسب و کار خود پیشنهاد می‌شود از متخصصین و کارشناسان مجرب وب رمز راهنمایی و یاری بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *